De Adventskerk.

Stichting Vrienden van de Adventskerk is opgericht om dit oude monument en kostbaar religieus erfgoed in stand te houden voor de Alphense samenleving. Maar wat weten we over de Adventskerk? Tijd om wat meer te vertellen over de geschiedenis en achtergrond van deze bijzondere kerk.

​

Op de hoek van de Julianastraat en de Castellumstraat staat de Adventskerk in het hartje centrum van Alphen aan den Rijn. Door de prominente ligging en haar 40 meter hoge toren, is de kerk vanaf veel plekken in Alphen aan den Rijn en directe omgeving goed zichtbaar.

​

De kerk werd gebouwd in de periode 1920-1922 en is op 13 juli 1922 officieel ingewijd. Een snelle rekensom leert dat het gebouw in 2022 alweer 100 jaar bestaat.

Op de plek van de Adventskerk stond eerder de zo genoemde Nieuwe Kerk. Helaas werd deze kerk werd op 7 april 1916 door een brand verwoest. Door een vergissing van een knecht van loodgieter Baarslag tijdens werkzaamheden aan het dak, ontstond er een verwoestende brand.

Alleen de zwart geblakerde muren stonden nog overeind. Herbouw in de oude stijl zou teveel geld kosten. Voor het eind van het jaar werden de resten gesloopt en opgeruimd. De kerkenraad van de Hervormde Gemeente besloot om een nieuwe en moderne kerk te bouwen op de fundering van de afgebrande kerk. Architect W. Ch. Kuiper, die ook de bouw begeleidde, heeft het kerkgebouw ontworpen.

De totale kosten van de bouw bedroegen 328.443,64 gulden en de kerk bood plaats aan 1200 toehoorders.

​

Wat het meeste opvalt als men door de middelste deur van het drievoudig ingangsportaal de kerk binnentreedt, is de bijzondere lichtinval. Dit wordt veroorzaakt door de kunstige en hoge glas-in-lood ramen in de vier gevels van het gebouw.

​

Meteen daarna trekt het prachtige pijporgel de volle aandacht. Klik hier om meer te lezen over het Steinmeyer orgel in de Adventskerk.