zo 27 mrt

Adventskerk

Startconcert César Franck & Tijdgenoten

Het 200-ste geboortejaar van César Franck (1822-1890) is een mooie aanleiding voor stadsorganist Simon Stelling om alle grote orgelwerken van deze beroemde Franse componist in een concertreeks uit te voeren op het gerestaureerde Steinmeyer-orgel van de Adventskerk.

Registratie is afgesloten
Andere evenementen bekijken
Startconcert César Franck & Tijdgenoten

Tijd en locatie

27 mrt 2022, 16:30 – 17:30

Adventskerk, Julianastraat 69, 2405 CG Alphen aan den Rijn, Nederland

Over het evenement

Tijdens dit startconcert plaatst Radio4-presentator Sander Zwiep de muziek van César Franck in historische en muzikale context. Vervolgens speelt Simon Stelling twee werken van deze componist: Fantaisie en ut (Opus 16) en Grande Pièce Symphonique (Opus 17); beide orgelwerken worden ingeleid door Leo van Rikxoort.

Algemeen:

De muziek van Franck was in zijn tijd vernieuwend. Dit omdat hij gebruik maakte van het cyclisch principe, waarbij thema's in allerlei gestaltes in de diverse onderdelen van een compositie terugkeren. En van de zo genoemde kiemceltechniek, waarbij korte muzikale motieven steeds anders worden uitgewerkt. Daarnaast is met name in de latere werken duidelijk de drang naar harmonische expansie te horen; daarin is onmiskenbaar de invloed van Richard Wagner aanwezig. Deze wijze van componeren geeft - samen met de specifieke klanken van het romantisch-symfonische orgel - de muziek van Franck een unieke en herkenbare plaats in de westerse cultuur. Enerzijds mysterieus, herinneringen oproepend aan de oude Rooms-Katholieke liturgie, anderzijds extatisch en extrovert. Kortom een muzikale beleving die geen luisteraar onberoerd laat.

Volgende concerten in deze concertreeks:

• 24 april;  concert fluit en vleugel, Sannie de Jongh en Simon Stelling
  • 22 mei; concert zang en vleugel, Martine Straesser en Simon Stelling
  • 19 juni; orgelconcert, Simon Stelling
  • 25 september; orgelconcert, Simon Stelling
  • 23 oktober; orgelconcert, Simon Stelling
  • 6 november; slotconcert, Simon Stelling

Let op: voor dit programma heb je een coronatoegangsbewijs nodig via de CoronaCheck app. Een coronatoegangsbewijs is beschikbaar als je gevaccineerd bent, of recent negatief getest bent, of hersteld bent van corona.

• Toegangsbewijs

Dit ticket is het entreebewijs voor de Adventskerk. Toegang is gratis. Na afloop is er een collecte voor de onkosten van het concert.

€ 0,00
    Verkoop geëindigd op