Beroemde Franse organist Daniel Roth speelt op het Steinmeyer-orgel in Adventskerk

Organist Daniel Roth, alom geprezen als een van de toonaangevende Franse orgelvirtuozen, speelt op zondagmiddag 16 april op het 100-jarige Steinmeyer-orgel in de Adventskerk in Alphen aan den Rijn.

Daniel Roth heeft verschillende prestigieuze posities bekleed als zowel uitvoerder als docent. Op twintigjarige leeftijd maakte hij zijn debuut aan het orgel van de Basilique du Sacré-Coeur in Montmartre-Parijs, als assistent van zijn leermeester Madame Rolande Falcinelli. Later volgde hij haar op als titulair organist, een functie die hij bekleedde tot 1985, toen hij werd benoemd tot titulair organist van St-Sulpice, de bekende Parijse kerk waar zijn voorgangers onder anderen Charles-Marie Widor, Marcel Dupré en Jean-Jacques Grunenwald waren. In 2023 wordt hij benoemd tot "Titulaire Emeritus" en zal hij nog één keer per maand in een dienst het orgel bespelen.

“We zijn zeer blij met zijn komst. Na de grote restauratie van het Steinmeyer-orgel in 2020, hadden wij Daniel Roth al willen ontvangen in de Adventskerk. Corona gooide roet in het eten, waardoor we zijn komst moesten uitstellen. Nu het Steinmeyer-orgel dit jaar officieel 100 jaar geleden in de Adventskerk zijn eerste noten speelde, vonden wij het een prachtig moment om het concert met Daniel Roth alsnog te plannen,’ zegt Stichting Vrienden van de Adventskerk.

Daniel Roth staat ook bekend om zijn briljante improvisaties die regelmatig in zijn concertprogramma's voorkomen. Op 16 april speelt hij stukken van Camille Saint-Saëns, Charles-Marie Widor, César Franck , Louis Vierne en Felix Mendelssohn Bartholdy.

De toegang is gratis. Aanvangstijd is 16:30 uur. Meer informatie en gratis toegangstickets zijn te vinden op de website van Stichting Vrienden van de Adventskerk: www.vriendenvandeadventskerk.info/evenementen

Bij de uitgang is er een collecte voor de gemaakt onkosten.