Een avond om niet te vergeten met jostiband & trijntje oosterhuis

Wat waren de orkestleden en leiding van de Jostiband blij om weer te mogen optreden. Na twee jaar stilstand en geen optredens in verband met corona, was dit het eerste concert sinds lange tijd. Samen met de beste zangeres van Nederland, namelijk Trijntje Oosterhuis, traden zij op in de Adventskerk. Een spetterend optreden waar het aanwezige publiek zichtbaar van genoot.

"Wat mooi, super knap, gezellig en ontroerend. Het was een avond om niet te vergeten."

Ook voor de 100-jarige Adventskerk was het na een lange tijd corona, nog wat onwennig om zo'n volle kerk te hebben. Meer dan 400 plekken waren bezet, zowel boven als beneden in de kerk.

De Jostiband onder leiding van Lyan Verburg begon de avond met een ontroerend verhaal uit Oekraïne. Mede omdat de Jostiband een week voor het concert de Jostimarathon heeft georganiseerd. Zij hebben 24 uur lang muziek gemaakt en meer dan € 100.000,- opgehaald voor Bake4Ukraine. Hier kregen zij een groots applaus voor.

De Jostiband heeft sinds 2013, toen zij op uitnodiging van Arenda en Andriy Vasylenko een reeks concerten in Oekraïne gaven, een speciale band met het land. Arenda, van Nederlandse komaf, woont al 21 jaar met haar gezin in Oekraïne en zij zetten zich in voor kinderen en jong volwassene met een beperking. Samen met haar man Andriy runt zij in Brovary, op tien kilometer van Kiev, een eetcafé en bakkerij. Ze hebben dit opgezet om jongeren met het downsyndroom of autisme aan het werk te helpen, mede omdat een van haar eigen kinderen het downsyndroom heeft.

Samen met Trijntje werden bijvoorbeeld nummers als Raise me up en I Say a Little Prayer gezongen; Trijntje zelf zong haar eigen bekende liedjes onder begeleiding van gitarist Simone Cesarini.

"Wat jullie hier doen is fantastisch en draag ik een warm hart toe."

Na afloop van het concert sprak Trijntje Oosterhuis lovende woorden naar de organisatie toe. "Het is fantastisch dat jullie dit doen, blijf dat doen. En dat mag en moet gezegd worden. Dit wordt zo gewaardeerd."

Meer foto's van dit geweldige jubileumconcert zijn te vinden op Alphens.nl