zo 24 okt

Adventskerk

Zondagmiddag orgelconcert - Simon Stelling

Met op het programma de integrale uitvoering van de New World Symphony van de Tsjechische componist Antonín Dvořák (1841-1904). Deze symfonie behoort tot de meest geliefde composities uit de negentiende eeuw. Toegang is gratis. Na afloop is er een collecte voor de onkosten.

Registratie is afgesloten
Andere evenementen bekijken
Zondagmiddag orgelconcert - Simon Stelling

Tijd en locatie

24 okt 2021, 16:30 – 17:30

Adventskerk, Julianastraat 69, 2405 CG Alphen aan den Rijn, Nederland

Over het evenement

Dvořák componeerde de symfonie in 1893 tijdens zijn verblijf in Amerika (de ‘nieuwe wereld’); de première op 16 december van dat jaar in Carnegie Hall in New York. Oorspronkelijk is het werk geschreven voor een symfonieorkest.

In 2003 maakte Zsigmond Szathmáry een orgeltranscriptie die Simon Stelling tijdens dit concert ten gehore brengt. Het orkestrale Steinmeyer-orgel met stemmen als Hobo, Jubalfluit, Clarinet en de diverse Vioolregisters leent zich als geen ander orgel voor het vertolken van deze muziek. De symfonie is heel bekend geworden door met name het tweede deel, het Largo, waarvan het hoofdthema de basis vormde van het lied ‘Going Home’ gezongen door Vicky Brown. Maar ook de andere delen bevatten prachtige en zeer in het gehoor liggende melodieën. Daarnaast staat ook Die Moldau op het programma, een symfonisch gedicht van een andere beroemde Tsjechische componist uit de negentiende eeuw, Bedřich Smetana.

Let op: voor dit programma heb je een coronatoegangsbewijs nodig via de CoronaCheck app. Een coronatoegangsbewijs is beschikbaar als je gevaccineerd bent, of recent negatief getest bent, of hersteld bent van corona.

• Toegangsbewijs

Dit ticket geeft gratis toegang tot de Adventskerk. Na afloop is er een collecte voor de onkosten van het concert.

€ 0,00
    Verkoop geëindigd op