Simon Stelling solist bij uitvoering Orgelsymfonie van Saint-Saëns door Toonkunstorkest Leiden

Op zaterdag 19 november 2022 om 20.15 uur vindt een bijzonder concert plaats in de Adventskerk. Toonkunstorkest Leiden o.l.v. dirigent Jeppe Moulijn speelt dan met op het Steinmeyer-orgel Simon Stelling, de Symphonie concertante van Joseph Jongen en de 3e symfonie, ook wel de Orgelsymfonie genoemd, van Camille Saint-Saëns.

Zelf sprak Saint-Saëns van de “symfonie met orgel”: het orgel speelt alleen mee in de delen 2 en 4. Maar dat vierde deel heeft deze symfonie wel zijn grote bekendheid gegeven. Eind jaren 70 van de vorige eeuw nam die bekendheid verder toe toen Scott Fitzgerald en Yvonne Keeley het thema van dit vierde deel gebruikten voor hun ‘If I had words’. Twee leerlingen van Simon Stelling, Ruud Baksteen en Sebastiaan Wijland werken als pianisten mee aan deze uitvoering.

Toonkunstorkest Leiden is een amateursymfonieorkest van ruim zestig musici, dat al ruim 140 jaar bestaat. Jeppe Moulijn dirigeerde bij verschillende beroepsorkesten in verschillenden landen. Behalve bij het Toonkunstorkest dirigeert hij bij het Naardens Kamerorkest, het Oost Nederlands Symfonie Orkest en het Leidse studentenorkest Collegium Musicum.

Dit concert wordt ook uitgevoerd op 27 november, om 15.00 uur, in de Stadsgehoorzaal Leiden. Zie https://www.toonkunstorkestleiden.nl/concerten/aankomende-concerten/

Voor het concert in de Adventskerk zijn kaarten à € 20 (voor Vrienden € 17,50) alleen te koop in de kerk voorafgaand aan het concert.

Voor meer informatie over dit concert en de aanmelding verwijzen we naar de website van Stichting Vrienden van de Adventskerk: www.vriendenvandeadventskerk.info