Feestelijk Nieuwjaarsconcert in de Adventskerk

Alphen aan den Rijn 8 november 2023Stichting Vrienden van de Adventskerk organiseert op zaterdagmiddag 6 januari een feestelijk Alphens Nieuwjaarsconcert in de Adventskerk. Voor deze speciale gelegenheid speelt het 25-koppige klarinetensemble ‘Hart van Hout’ samen met stadsorganist Simon Stelling.

Het programma staat voornamelijk in het teken van licht klassieke muziek. Traditiegetrouw wordt er tijdens het wereldberoemde nieuwjaarsconcert in Wenen, dat elk jaar op 1 januari wereldwijd wordt uitgezonden, muziek van Weense componisten gespeeld.

“Zo speel ik een orgelarrangement van een beroemde wals van Johann Strauss en de Ouverture van "Le Nozze di Figaro" van Mozart,” zegt Simon Stelling.

“De laatste keer dat we een nieuwjaarsconcert hebben georganiseerd was in 2020. Toen kwam corona en hebben we een lange tijd niets meer kunnen organiseren. Geweldig dat we het weer hebben opgepakt, samen met Stichting Vrienden van de Adventskerk. Feestelijker kun je het nieuwe jaar niet beginnen,” vervolgt Simon Stelling.

‘Hart van Hout’ is een project-ensemble met als doel klarinettisten van verschillende niveaus bij elkaar te brengen. In een aantal repetities wordt een concertprogramma ingestudeerd onder leiding van dirigent Gerhart Drijvers.

In Hart van Hout spelen klarinettisten mee op alle soorten klarinetten; es-, bes-, alt-, bas- en contrabas klarinetten. “De klarinet leent zich dus uitstekend voor een orkest op zich. Eigenlijk heeft de klank een gelijkenis met een orgel. Het Steinmeyer-orgel in de Adventskerk heeft ook prachtige klarinet registers. Daarom is het idee ontstaan om een Alphens Nieuwjaarsconcert te geven samen met organist Simon Stelling,” vertelt dirigent Gerhart Drijvers.

Toegangstickets zijn te verkrijgen via de website van de stichting: https://www.vriendenvandeadventskerk.info/event-details/alphens-nieuwjaarsconcert-2024 of worden aan de deur verkocht voor aanvang van het concert.

Tickets zijn € 10 per stuk.

Het Alphens Nieuwjaarsconcert start om 16:00 uur en duurt 60-75 minuten.

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts