Vrienden van de Adventskerk overhandigen cheques voor restauratie Steinmeyer orgel

Onlangs heeft de voorzitter van Stichting Vrienden van de Adventskerk, Jan de Kruijf, twee cheques overhandigd aan de voorzitters van zowel de Kerkenraad als het College van Kerkrentmeesters van de Adventskerk. Dit is door de corona crises slechts ‘overdrachtelijk’ gedaan, en hiermee komt de actie officieel ten einde. De bedragen op deze cheques zijn respectievelijk € 38.271,- en € 51.500,- en zijn bestemd voor de immense restauratie aan het Steinmeyer orgel in de Adventskerk.

De afgelopen maanden heeft Stichting Vrienden van de Adventskerk een grote actie opgezet om geld op te halen voor de restauratie. De actie “Vol op het orgel” heeft veel aandacht gekregen en dus meer dan € 38.000, - weten op te halen. Liefhebbers van het orgel, kerkgangers, bedrijven, charitatieve clubs, inwoners van Alphen en omstreken, maar ook ver daarbuiten hebben zeer vrijgevig gedoneerd.

“Wij zijn daar erg blij mee en dankbaar voor. We hebben zelfs vanuit het buitenland aanvragen voor orgelpijpen mogen ontvangen. Dit toont aan dat we trots en zuinig moeten zijn op dit cultureel erfgoed in Alphen aan den Rijn en dat we hier met elkaar goed voor moeten zorgen, zodat we het door kunnen geven aan de generaties na ons,” zegt Jan de Kruijf.

Naast de eigen adoptieactie heeft de stichting ook nog eens € 51.500,- opgehaald bij verschillende regionale en nationale fondsen, zoals Fonds Alphen en omstreken, Coöperatiefonds van Rabobank Groene Hart Noord, Het Prins Bernhard Cultuurfonds en meer.

“Dit kunnen wij als stichting doen, omdat wij als enig doel hebben om de kerk financieel te ondersteunen tot het behouden van de Adventskerk met orgel en interieur mede ten behoeve van de Alphense samenleving in z'n volle omvang en breedte.”

Voorlopig duurt de restauratie van het orgel minstens 9 maanden. Pas in het najaar kunnen we weer van het orgel horen. “Dit hopen we te delen met iedereen in Alphen en omstreken én met iedereen die heeft bijgedragen aan de restauratie.

In samenwerking met de orgelcommissie willen we in het najaar een orgelfestival weekend organiseren, met vele afwisselende activiteiten, waarbij het orgel centraal zal staan. Natuurlijk hangt dit wel af van de ontwikkelingen van de enorme corona crises waarin we ons nu bevinden. Daarom zeg ik ook bewust dat we dit “hopen” te organiseren.

Gelukkig hoeven we de periode van de restauratie niet helemaal zonder muziek te doen. Met een vooruitziende blik heeft de stichting destijds al een prachtige vleugel ter beschikking gesteld in de Adventskerk. Ook pianomuziek klinkt prachtig in deze kerk.”