"De cultuur staat op in Alphen: 'Waanzinnig mooi'"

Zo luidt de kop in het Alphens Nieuwsblad van 15 februari 2022. Drie avonden op rij, 10 tot en met 12 februari, zijn voorbijgangers verrast door een muzikale lichtshow bij de Adventskerk, in het Alphense centrum. De kerk bestaat dit jaar 100 jaar. Met deze lichtshow 'Keys of Light' is het jubileumjaar van start gegaan.

Alle lof voor de organisatie en alle die het tot een groot feest hebben verzorgd voor deze mooie en fijne dagen grandioos.

Op de stoep van de Adventskerk, pal voor de hoofdingang, staat een witte vleugel op een open podium opgesteld. Na een oproep op verschillende media, hebben 50 pianisten zich aangemeld om op de vleugel te spelen. Via de toetsen sturen zij de lichtshow aan, elke keer weer anders, afhankelijk van melodie en snelheid. Dit maakt elk optreden uniek.

Wij delen de vleugel, deel jij je talent?

Het lichtspektakel is op donderdag 10 februari officieel geopend door burgemeester Liesbeth Spies en kinderburgemeester Safae Ahannay (11). Safae had speciaal voor dit moment een nummer ingestudeerd en geoefend; terwijl zij zelf geen piano speelt.

Predikant Leo van Rikxoort was de gastheer op de eerste avond. Hij verwees ook kort naar de verwoesting van de kerk door een brand in 1916. In 1920 is begonnen met de bouw van de nieuwe kerk, die in 1922 gereed was. Precies 100 jaar geleden.

Pianiste Josje Goudswaard en violiste Camilla van der Kooij, beiden afkomstig uit Alphen, spelen samen een aantal nummers. "Hun samenspel met feeërieke lichtshow zorgt voor een sprookjesachtige sfeer. Waanzinnig mooi", aldus een quote uit het Alphens Nieuwsblad.

Klik hier om terug te kijken naar de livestream van de openingsavond op 10 februari 2022. Ook is er een leuke compilatie gemaakt van de eerste dag. Klik hier

Programma Feestjaar 100 jaar Advenskerk
Download PDF • 5.35MB