César Franck & Tijdgenoten in Adventskerk

Stichting Vrienden van de Adventskerk organiseert in 2022 een unieke reeks van zeven zondagmiddagconcerten. In het kader van het 200-ste geboortejaar van César Franck (1822-1890) voert stadsorganist Simon Stelling alle grote orgelwerken van deze beroemde Franse componist uit op het Steinmeyer-orgel van de Adventskerk. En meer.

In vijf concerten kan het publiek genieten van prachtige muziek uit de Franse romantiek. Tijdens het eerste concert (16 januari) wordt de concertreeks ingeleid door Sander Zwiep - presentator bij NPO Radio 4; hij plaatst de muziek van Franck in de historische en muzikale context. Tijdens dit startconcert speelt Simon Stelling Francks Fantaisie en ut en Grande Pìece Symphonique. De andere orgelconcerten vinden plaats op 6 februari, 20 februari, 24 april en 19 juni. Tijdens al deze concerten wordt de muziek ingeleid door Leo van Rikxoort.

Binnen de reeks worden bovendien nog twee concerten gegeven door twee vooraanstaande Alphense artiesten: fluitiste Sannie de Jongh (27 maart) en alt Martine Straesser (22 mei). Door Simon Stelling aan de vleugel begeleid, zullen zij met name werken vertolken van Francks tijdgenoten, zoals Claude Debussy, Philippe Gaubert en Gabriël Fauré - componisten die op enigerlei wijze door Franck zijn beïnvloed of bij hem hebben gestudeerd.

De concerten starten om 16.30 uur en duren een uur. Tickets zijn gratis; er wordt een collecte gehouden. Info te vinden op onze evenementen pagina.